עצמאית בשטח

יו”ר ועדת הקורונה בכנסת, ח”כ יפעת שאשא ביטון, מגלה מידה גדולה של עצמאות ולא מוכנה לפעול על פי תכתיב מפלגתי. על כך היא זוכה למחמאות מהבלוגר אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, שהיה בין מובילי המאבק נגד נסיגה מהגולן

חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון במהלך דיון בכנסת

מגפת הקורונה מעמידה בפני הציבור ומנהיגיו דילמות קשות ביותר. המצב משתנה מרגע לרגע, וקשה לדעת מה יותר מסוכן, הקורונה הרפואית או הקורונה הכלכלית. במצב כזה קשה גם מי צודק יותר ומי צודק פחות.

מי שנזרקה לתוך הסערה הזו היא חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, שמשמשת כיו”ר ועדת הקורונה של הכנסת. שאשא ביטון, למי שלא מכיר, גדלה בקרית שמונה והתגוררה בה עד לא מזמן. כיום היא תושבת זכרון יעקב.

לפני שהפכה לחברת כנסת היא התמודדה על ראשות העיר קרית שמונה בשנת 2008, היתה סגנית ראש העיר, וחברה במועצת העיר במשך 6 שנים. במהלך כהונתה כסגנית ראש העיר וממונה על אגף החינוך, היא נכנסה לעימות ציבורי ופוליטי קשה סביב כוונתה לסגור את בית הספר יצחק הנשיא.

יפעת שאשא ביטון כשרת השיכון בסיור בשכונת יובלים

היא חשבה שהצעד הזה יחזק את מערכת החינוך בקרית שמונה, אולם היא לא שיערה עד כמה הנושא הזה נפיץ, והיא שילמה את המחיר הפוליטי. מאז היא למדה כמה דברים בתחום הפוליטי, אך היא ממשיכה לגלות מידה גדולה של עצמאות, גם כשמדובר בעימות ישיר עם ראש הממשלה.

בין אם היא צודקת בגישתה בנושא הקורונה, ובין אם היא טועה, קשה שלא להתרשם מהנחישות שלה, והיכולת לעמוד בלחצים. על כך היא זכתה למחמאות מאורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, שמפעיל בלוג עצמאי בנושאים אקטואליים. הייטנר היה דובר ועד יישובי הגולן בתקופת המאבק נגד הנסיגה מהגולן.

אורי הייטנר

וכך כתב הייטנר: “ח”כ יפעת שאשא ביטון מזכירה לנו מהו פרלמנטריזם. לא להיות חותמת גומי של הממשלה, כי אז – לשם מה צריך פרלמנט? כן, הממשלה צריכה להזיע כדי לשכנע את הכנסת ולא לסמוך על רוב אוטומטי שמחויב לתמוך בה בכל דבר.

“לא תמיד אני מסכים איתה, אך גם כשאיני מסכים איתה אני מעריך את יושרתה, את עצמאותה ואת אחריותה. דמוקרטיה מבוססת על הפרדת רשויות עם איזונים ובלמים. מאז ומתמיד הכנסת הייתה חלשה לעומת הרשות המבצעת ונשלטת על ידה.

“אבל בזמן נתניהו זה הגיע לשליטה מוחלטת. הכנסת הפכה לאסקופה נדרסת. בעבר, לפני הצבעות מסוימות הכריזה הנהלת הקואליציה שעל ההצבעה הספציפית מוטלת משמעת קואליציונית. היום המשמעת הקואליציונית היא מוחלטת, על כל סעיף קטן בחוק זניח בדיון בוועדה.

“והדבר החריף היום כאשר היו”ר הוא יריב לוין, שגאה בכך שהוא שליחו של ראש הממשלה ואפילו אינו מנסה לשמור על מעמד הכנסת ועל כבודה. יו”ר שראוי לתפקידו היה קם אתמול ומגנה את ההשתלחות של נתניהו בשאשא ביטון, ואת המתקפה הבריונית המתמשכת של נער השליחויות של נתניהו מיקי זוהר נגד שאשא ביטון”.