נבחנת הקמת חווה סולארית בגולן

השבוע התקיים ברמת הגולן סיור של הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים   כשמטרת הסיור למצוא שטח מתאים להקמת חווה סולארית בגולן. הסיור מציף את השאלה האם נכון להקים חווה כזו בשטח פתוח, והאם קיימות אלנטרנטיבות לאופציה הזו

מדינת ישראל חתומה על פרוטוקול קיוטו. מדינות שחתמו על הפרוטוקול מתחייבות להפחית פליטת פחמן דו-חמצני וחמישה גזי חממה אחרים וכל עיסוק שעשוי להגביר פליטת גזים הקשורים להתחממות כדור הארץ.

כדי לעמוד ביעד הזה התחייבה מדינת ישראל לעבור בהדרגה לייצור חשמל מאנרגיה ירוקה, כלומר להגדיל את היקף ייצור החשמל על ידי טורבינות רוח או פאנלים סולאריים. כדי לקדם את המגמה הזו התקיים השבוע בגולן סיור של הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים. מטרת הסיור היתה לבדוק מיקומים אפשריים של חווה סולארית בגולן.

סיור הוועדה לשמירת קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, צילום: מועצה אזורית גולן

המועצה האזורית גולן דיווחה על הסיור הזה בדף הפייסבוק שלה, והפרסום הזה זכה לתגובה של תושבת הגולן שכתבה: “אחרי שהקמתם את טחנות הרוח המפלצתיות הללו נזכרתם,לבדוק שטחי קרקע סולרים”.

התגובה הזו ממחישה את הבעייתיות של הקמת חוות לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת כמו רוח ושמש. מצד אחד זה מפחית את השימוש בדלקים פוסיליים כמו פחם, נפט, או גז טבעי, אולם מצד שני מדובר בפגיעה בנוף הפתוח.

רמת הגולן היא אזור תיירותי אטרקטיבי בעיקר משום שיש בה עדיין נוף פתוח וטבעי. הקמת טורבינות הרוח בצפון הגולן יצרה הפרעה לנוף הזה, כך גם קו המתח הגבוה שחוצה את הגולן מחוות הטורבינות לכיוון הגליל העליון.

קו מתח גבוה בצפון הגולן

גם ייצור חשמל מפאנלים סולאריים יכול ליצור פגיעה משמעותית בנוף משום שהוא מצריך שטח נרחב כדי לקלוט כמות מספקת של אנרגיה מהשמש. לכן עדיף לנצל גגות של מבנים, כדי לא לפגוע בנוף הפתוח.

מבחינת האינטרס הציבורי של שמירת הטבע והנוף הפתוח, הקמת חווה סולארית בשטח פתוח צריכה להיות המוצא האחרון, לאחר שכל שאר האלטרנטיבות מוצו. יש בגולן הרבה גגות של מבנים חקלאיים. לא בכולם הוקמו פאנלים סולאריים. כלומר יש עדיין פוטנציאל של גגות שלא נוצל.

פאנלים סולאריים על מבנים חקלאיים

יש גם אלטרנטיבה נוספת להקמת חוות סולאריות בשטח הפתוח, והיא כיסוי מגרשי חניה בפאנלים סולאריים. יש כיום ברחבי העולם מקומות בהם הדבר נעשה, וזה משום שיש לאופציה הזו יתרונות רבים.

קירוי מגרשי חניה בפאנלים סולאריים מאפשר ניצול שטחים נרחבים, מבלי שהדבר יפריע לשימוש של השטח כמגרש חניה. יתרון נוסף הוא שהמכוניות יוכלו לחנות בצל במקום בשמש, ובחודשי הקיץ יש לזה יתרון. הכניסה למכונית תהיה יותר נעימה, והבלאי של המכונית, שנגרם עקב החשיפה לשמש, יפחת.

מגרש חניה סולארי

ויש עוד יתרון לקירוי מגרשי חניה בפאנלים סולאריים. עולם הרכב עומד בפני מהפכה שתתרחש בשנים הקרובות. המכוניות החשמליות עתידות להחליף את המכוניות המונעות במנועי בעירה פנימית, שצורכות בנזין או סולר.

לכן בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה להגיע במכונית החשמלית למגרש חנייה סולארי, שבו יהיו עמדות טעינה, וכך החשמל שמיוצר על ידי הפאנלים הסולאריים יוזרם ישירות אל הסוללות של המכוניות החשמליות, ויטעין אותן.