“בריאות תושבי הצפון מוזנחת על ידי האוצר”

סגן נשיא מכללת צפת, פרופ’ רביע ח’לאילה, מתריע על העיכוב באישור מכסות לבתי הספר לסיעוד, ועיכוב באישור תקנים לעובדי סיעוד בבתי החולים. לדבריו בתי החולים בפריפריה נפגעים מכך יותר מאשר בתי החולים במרכז

“בריאות תושבי הצפון מוזנחת על ידי האוצר”, כך טוען סגן הנשיא לעניינים אקדמיים במכללה האקדמית צפת, הפרופ’ רביע ח’לאילה, שנחשב למומחה עולמי לסיעוד ולגרונטולוגיה, בריאות הציבור ולמנהל מערכות בריאות.

“שנים רבות מערכת הבריאות בישראל סובלת ממחסור בכוח אדם רפואי בעיקר ממחסור באחים ובאחיות”, אומר פרופ’ ח’לאילה, “אך למרות מחסור זה, הדיון על מכסות חדשות ללימודי הסבה לסיעוד בארץ נדחה. בעקבות מדיניות התיעדוף המוטעית והמסוכנת זו של משרד האוצר, קיימת סכנה אמיתית, ברורה ומיידית לשלום ובריאות הציבור בצפון”.

פרופ’ רביע ח’לאילה

המחסור בעובדי סיעוד, אחים ואחיות, בבתי החולים הוא עניין מתמשך, וכדי לשפר את המצב צריך לאשר מדי שנה תוספת מכסות בבתי הספר לסיעוד, וצריך גם לאשר תוספת תקנים לעובדי סיעוד בבתי החולים, כך שמי שיסיים את לימודי הסיעוד יוכל גם למצוא עבודה בבתי החולים.

שיעור האחים והאחיות בישראל עומד היום על 5.0 אחים ואחיות לכל אלף נפש, והוא עדיין רחוק משיעור האחים והאחיות במדינות ה- OECD, העומד סביב ה- 9.0 אחיות לכל אלף נפש. פרופ’ ח’לאילה מודאג מהמצב הכללי בארץ, אך עוד יותר מהמצב בפריפריה. לדבריו באזור המרכז (כולל חיפה) יש ממוצע של 6.2 עובדי סיעוד לכל אלף נפש, בעוד שבדרום ישנם רק 3.5 עובדי סיעוד, ובצפון 4.5 בלבד.

האוכלוסיה במדינת ישראל גדלה בהתמדה, מה שמחייב גידול תואם במספר עובדי הסיעוד. בעיה נוספת היא הזדקנות האוכלוסיה. פרופ’ ח’לאילה, שזכה לפני ימים אחדים בהוקרה כחוקר מצטיין בתחום הגרונטולוגיה, חקר הזיקנה, מכיר את הנושא היטב ומצביע על כך ששיעור הזקנים בישראל, העומד כיום על 11%, צפוי לגדול ולהגיע לכדי -14% ב-2035 בשל העלייה בתוחלת החיים והתקדמות הרפואה והטכנולוגיות.

בעקבות השביתה שהובילה הסתדרות האחים ואחיות בישראל במהלך חודש יולי האחרון, אישר משרד האוצר הוספת כ-2,000 תקנים חדשים לאחים ואחיות, וזאת על מנת לאפשר היערכות מיטבית של מערכת הבריאות עם אתגרי הקורונה והחורף הקרוב.

המרכז הרפואי זיו בצפת

תוספת התקנים זו, והמחסור המצטבר באחים ובאחיות לאורך שנים היה צריך להיות מלווה בתוספת של כ- 650 מכסות ללימודי סיעוד בכל שנה. אולם, בשל אי-יציבות הממשלה והמאבקים הפוליטיים, לא אושרו המכסות והדיון בהם שוב נדחה, כך שבפועל הצורך בהעלאת מספר האחים והאחיות נשאר ללא מענה.

“קיימים בצפון מוסדות להשכלה גבוהה מובילים בתחומי הרפואה ומקצועות הבריאות, שנפתחו בתמיכת המדינה”, מסביר פרופ’ ח’לאילה. “המוסדות הללו משוועים למכסות אלה כמענה לצורך הלאומי ולצורך המקומי בקידום הרפואה והבריאות בצפון.

“בגלל הפער הקיים בין המרכז לפריפריה, הנפגעים העיקריים מאי-אישורן של מכסות ללימודי סיעוד, הם תושבי הצפון. אנו קוראים לפקידי האוצר להתעלות מעל כל המחלוקות הפוליטיות ולאשר במידית מכסות אלו, כי בריאותם של התושבים היא מעל לכל”.

צילומים: יוני לובלינר