אייה מועדות פנייך?

עוף דורס בשם איית צרעים honey buzzard נחת בסוף השבוע האחרון במפתיע במתחם אגף שפ”ע של עיריית קריית שמונה. היא הועברה לטיפול בבית החולים לחיות בר בעמק החולה

לאנשי אגף שפ”ע בקרית שמונה ציפתה היום הפתעה. עוף דורס המכונה איית צרעים honey buzzard נחת בתוך המתחם של האגף. פקח הרשות אלישע אלימלך היה עירני מאוד כשהבחין ב’אורח החשוב’, ומיהר להזעיק את אסף, רכז החינוך בעירייה, שגם מבין בצפרות כדי להעניק טיפול לעוף שנראה פצוע.

מדובר בעוף דורס שנודד מאירופה לאפריקה בימים אלו של השנה. במהלך מסעו נפגע ככל הנראה מירי באזור לבנון, והצליח למזלו להמשיך במעופו עד שכבר לא יכול היה להמשיך, והוא נחת היישר במתחם מחלקת איכות הסביבה של עיריית קריית שמונה.

אנשי העירייה יצרו קשר עם בית החולים לחיות בר באגמון החולה. האייה הפצועה הועברה לשם והיא מטופלת שם על ידי דר’ רונה נדלר. האייה תשהה באגמון עד שתבריא ותוחזר לטבע להמשך מסעה.

אַיַּת צְרָעִים (שם מדעי: Pernis apivorus), עוף דורס בגודל בינוני (אורכו כ- 55 סנטימטר), ממשפחת הנציים. גב האיה שחום וגחונה אפור כהה עם כתמים. רגליה קצרות ומוצקות, בהן היא חופרת קיני צרעות ודבורים. על מצחה ולחייה קשקשים המגינים עליה מפני עקיצות. בישראל איית הצרעים היא חולפת מצויה, והיא הדורס השכיח מבין העופות הנודדים. מספר הפרטים בלהקותיה מגיע עד אלפי פרטים

העוף מוזכר מספר פעמים בתנ”ך:

“וְאֶת הַדָּאָה וְאֶת הָאַיָּה לְמִינָהּ” (ויקרא יא יד)

“וְהָרָאָה וְאֶת הָאַיָּה וְהַדַּיָּה לְמִינָהּ” (דברים יד יג)

“נָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט וְלֹא שְׁזָפַתּוּ עֵין אַיָּה” (איוב כח ז)