מפחיד להיות סגור

הסרט “תברחי” שהופק על ידי תלמידי מגמת קולנוע בבית הספר עמק החולה, זכה במקום ראשון בקטגוריית ההפקה בפסטיבל סרטי נוער ברעננה. זהו סרט  עלילתי שעוסק בתופעת הפחד ממקומות סגורים, והאווירה בו אפלה ורוויית מתח

באחד השיעורים בתחילת שנת הלימודים הקודמת, דנו תלמידי מגמת הקולנוע בבית הספר עמק החולה, יחד עם המורה אורני גופר ברעיונות אפשריים לסרטים שהם חלק מעבודת הגמר של תלמידי המגמה.

דלת הכיתה היתה סגורה, והמזגן פסק מלפעול. תלמידת הכיתה, ליעד הרמן, חשה לפתע במצוקה. שוב תקף אותה הפחד המוכר לה כל כך, הפחד ממקומות סגורים. ליעד סובלת מתופעת הקלסטרופוביה, והתקפי הפחד האלה שכיחים בעיקר כשהדלת סגורה והמזגן לא עובד.

באותו רגע עלה במוחה רעיון לעשות סרט על התופעה ממנה היא סובלת. “תוך כדי השיעור, רשמתי על דף את הרעיון המרכזי של הסרט”, מספרת ליעד. “הצעתי את הרעיון, ולשמחתי הוא התקבל כבסיס לסרט”. כך נולד הסרט “תברחי” שזכה בפרס בפסטיבל סרטי נוער ברעננה.

המורה אורני גופר מסבירה מדוע הרעיון של ליעד היה כל כך מוצלח. “להפיק סרט עלילתי זה עניין מורכב. היתרון של הסרט הזה היה שכל הצילומים מתקיימים במקום אחד, וזה הופך את תהליך ההפקה ליותר פשוט ויותר זול.

ערן ציפורי, שחקן חובב, התנדב לשחק בסרט, והקדיש לכך מעל ומעבר מזמנו הפרטי. השחקנית הראשית, תומר אביב, לומדת במגמת תיאטרון, וניכר על פי האופן שבו היא שיחקה שגלום בה פוטנציאל גדול כשחקנית.

להפקת הסרט היו שותפים שישה תלמידים. תומר ליטמן: צלם, יפים קיטאין: הפקה, גיא פורלנדר: הקלטה ופס קול, שיראל עבודי: עריכה, אמיר אלחדיף, תפאורה ואביזרים, וליעד הרמן, שכתבה את התסריט והיתה הבמאית של הסרט. המורים של המגמה שליוו את ההפקה הם רכזת המגמה אורני גופר, והמורה סתיו נתן.

הסרט “תברחי” הוא סרט עלילתי שנמשך 15 דקות, וזה לא פשוט בכלל לפתח עלילה בתוך מסגרת זמן כל כך קצרה. “זה די מורכב להביא למצב שהתסריט קולע במדויק למסגרת של 15 דקות, “מספרת ליעד.

“היינו צריכים גם לבצע שינויים בתסריט תוך כדי הצילומים כדי להתאים אותו למסגרת הזמן. היו שינויים נוספים שעשינו לאחר שהתברר לנו שמה שנראה טוב על הדף, לא נראה בהכרח מוצלח כסצנה מצולמת”.

הסרט עוסק בפחד, וכך גם האווירה השוררת בו, שהיא קודרת, מפחידה ורוויית מתח. יוצרי הסרט הצליחו לגרום לכך שממש עד הדקה האחרונה לא ברור מה עומד מאחורי האירועים המוזרים שמתרחשים בו. התעלומה נפתרת רק בסופו של הסרט.

למזלם הרב של יוצרי הסרט הם הספיקו לסיים את הצילומים לפני שפרץ משבר הקורונה, אך העבודה על הסרט עדיין לא הסתיימה. אי אפשר היה להגיע לבית הספר כדי לבצע את העריכה, והיא התבצעה אצל אחד התלמידים, שקנה במיוחד מחשב מתאים ותוכנת עריכה.

אחרי לא מעט קשיים ועיכובים הפקת הסרט הושלמה, והוא נשלח לפסטיבל סרטי הנוער ברעננה. הפרס היוקרתי ביותר הוא הקטגוריה, “הסרט הטוב ביותר”, והסרט “תברחי” לא זכה בו, אלא רק בפרס בקטגוריית ההפקה.

“אלמלא משבר הקורונה, היינו יכולים לבצע עוד כמה תיקונים ושיפורים, ואולי היינו זוכים גם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר”, אומרת גופר. “אני מאוד גאה בתלמידים, הם לקחו הימור בכך שהלכו על ז’אנר שאינו מקובל בסרטי נוער, וזה הצליח להם בגדול”.

לצפייה בסרט: