פריחה בגובה 2040 מטרים מעל פני הים

בשיאו של השרב בחרמון עדיין מספיק צונן, וזה הזמן לצפות בפריחתה של ה”פרגה הקירחת”  בצבעים של צהוב אדום. החרמון הוא המקום הדרומי ביותר בו נפוץ פרח זה.

ספטמבר כבר כאן, טמפ’ קיצוניות ועומס חום כבד, אבל בקצה הצפוני של מדינת ישראל בגובה 2040 מ’ מעל פני הים המציאות שונה במקצת, ניתן לנשום ועוד יותר מזה, ניתן לצפות בפריחה המרהיבה של ה’פרגה הקירחת’ Glaucium oxylobum, המשתייכת למשפחת הפרגיים, 

זהו צמח דו-שנתי מסועף, שגובהו כ–30 ס”מ. כל טייל אוהב צמחים, המטייל בחרמון, לא יוכל להתעלם משילוב הצבעים המרהיב של כותרת הפרחים. הצמח בעל שושנת עלים גדולים ירוקים וקרחים, אורכם 15-10 ס”מ, שסועים לאונות.

הגבעולים קרחים, עליהם יושבים עלים קרחים ללא פטוטרת, קטנים מעלי השושנת, מסודרים לסירוגין על עמוד התפרחת. מבין העלים והגבעולים צצים ניצנים ופרחים. הניצן נוטה מטה, עטוף בגביע שעיר בן שני עלים. רחב בבסיסו וקצהו מחודד.

הוא נפתח וממנו מתפשקים 4 עלי כותרת עדינים רכים ומקומטים אשר נפרשים ומתיישרים. עלי הגביע נושרים. פרגה קירחת גדלה בחרמון מרום של 1,100 מ’ ועד לפסגת ההר. היא פורחת זמן רב עם שפע פריחה.

מתקופת הפשרת השלגים באפריל ועד ספטמבר, עונת היובש בחרמון. הצמח שכיח בצדי דרכים, ועל תלוליות עפר שעורמים כלים מכנים כבדים. תפוצתה העולמית משתרעת בהרים הגבוהים של טורקיה ואירן. החרמון הוא הקצה הדרומי של תחום תפוצתה.

במסגרת סיורי הטבע והמורשת המתקיימים מידי סופשבוע באתר החרמון (בהדרכה וללא תשלום) ניתן ליהנות ממזג אויר נעים, נוף מרהיב ופריחת הפרגה.  הסיורים בהרשמה מראש. שישי ושבת בשעות 11:00 ו13:00, לצד שלל פעילויות ומתקנים באתר. מומלץ להצטייד בלבוש חם.