טלפון נייד לילד אינו מותרות

מחקר בינלאומי בהשתתפות חוקרים מהמכללה האקדמית תל-חי והאוניברסיטה העברית בירושלים מגלה של-27 אחוז מהילדים בישראל אין טלפון נייד. ולכל ילד חמישי במדינת ישראל אין בגדים ונעלים במצב טוב

חוקרים ממכללת תל חי השתתפו במחקר בינלאומי ששמו “עולמות הילדות” בו תושאלו-  128,000 ילדים ב -35 מדינות ברחבי העולם. בישראל המחקר נערך על ידי האוניברסיטה העברית, מכללת תל חי ומכון חרוב. מטעם מכללת תל חי השתתפה במחקר  ד”ר דפנה גרוס מנוס.  

בין הנושאים הבולטים שנבדקו במחקר היה נושא התנאים הכלכליים-חומריים: הילדים התבקשו לדווח האם יש או אין ברשותם מספר פריטים אשר הוגדרו מראש כפריטים בסיסיים בחיי היום-יום של הילד, בין היתר, בגדים ונעליים במצב טוב, דמי כיס וטלפונים ניידים. ברוב המדינות, לפחות ל-95% מהילדים יש בגדים ונעליים במצב טוב.

הטלפונים הניידים הם לא רק אמצעי תקשורת הם גם המפתח לגישה למידע והכללה חברתית, ומכאן גם שהם בעלי קשר ישיר עם רווחתם של ילדים. ממצאי המחקר מצביעים על כך של- 27% מילדי ישראל אין טלפונים ניידים. ישראל ממוקדמת בנושא זה בקום 17 בעולם, מתוך 35 מדינות. נורבגיה, פינלנד וקרואטיה דורגו כגבוהות ביותר, עם לפחות 95% מהמשתתפים שדיווחו שיש ברשותם טלפון נייד. צרפת ושוויץ ובלגיה, לעומת זאת, נמצאות בטווח של 50%, מתחת לנמיביה (57%), הודו (60%) ואלג’יריה (66%).

הילדים נשאלו גם לגבי התדירות בה יש להם מספיק אוכל. במדד זה בישראל נמצאו יחסית אחוזים נמוכים של דיווחים על מחסור במזון והיא דורגה במקום התשיעי. יחד עם זאת, העובדה שבישראל היום 4.5% מהילדים ציינו כי רק מדי פעם יש להם מספיק אוכל ו 0.8% ציינו שתמיד אין להם מספיק אוכל, לא יכולה שלא להטריד.

לגבי תנאים כלכליים – חומריים, ממצאי המחקר מצביעים כי ילדים מהמגזר הערבי דיווחו על אחוזים גבוהים יותר של מחסור בכל הפריטים, וככלל, כשליש מאוכלוסיית הילדים מהמגזר הערבי בישראל מדווחים על מחסור של רוב הפריטים. בלט במיוחד כי ליותר מ-30% מהילדים הערבים לא הייתה גישה לאינטרנט וקרוב ל-30% העידו שאין ברשותם בגדים ונעליים.

בנוגע לבגדים במצב טוב, ממוקמת ישראל בתחתית הרשימה במקום 34  מתוך 35, כאשר 18% מהתלמידים ציינו כי אין להם בגדים במצב טוב לבית הספר. נתונים דומים וקשים גם לגבי הנעלה שם ממוקמת ישראל בתחתית הרשימה: במקום ה- 35, עם 19% שאין ברשותם נעלים במצב טוב.

ד”ר דפנה גרוס מנוס

בנוגע לציוד לבית הספר ממוקדמת ישראל במקום ה- 33 מתוך 35 כאשר ל- 16% אין ציוד לבית הספר. בכל הפרמטרים,  המצב במגזר הערבי קשה וחמור יותר מאשר במגזר היהודי.

החוקרים בישראל ציינו: “הממצאים המצביעים על מצבם החומרי של הילדים  מדאיגים מאוד. ואנו צופים כי בתקופת הקורונה המצב אף החמיר, מה שעשוי לדרדר עוד יותר מצב הילדים בישראל מבחינה חומרית, במיוחד בקרב האוכלוסייה הערבית והחרדית.

יתרה מכך, בתקופה זו פריטים שמדדנו כמו מחשב, גישה לאינטרנט וטלפון נייד הופכים להיות קריטיים בשביל למידה ומעורבות של תלמידים. משמעות הדבר היא שכאשר ל 33% מהילדים הערבים בני ה10 וה 12 בישראל אין גישה לאינטרנט, כפי שמצאנו בסקר,  הם אינם יכולים להיות חלק מהלמידה מרחוק ועשויה להימנע מהם בפועל הזכות לחינוך בתקופה זו”.