חוות סולאריות צפות יוקמו במאגרי המים בגולן

חברת מי גולן יוזמת הקמת חוות סולאריות צפות בשני מאגרים, מאגר עורבים בצפון הגולן, ומאגר בני ישראל בדרומו.

הפאנלים הסולאריים הפכו בשנים האחרונות למראה די שכיח, וכך גם ברמת הגולן. בדרך כלל רואים אותם על גגות של רפתות, לולים ומחסנים, ופה ושם גם על גגות של בתים פרטיים. בעתיד הקרוב יתווסף מימד חדש למהפכה הסולארית, חוות סולאריות צפות.

שתי חוות כאלה מתוכננות לקום על מימיהם של שני מאגרים בגולן, מאגר בני ישראל סמוך לחיספין בדרום הגולן, ומאגר עורבים ליד צומת וואסט, בצפון הגולן. שני המאגרים האלה יוקמו על ידי חברת מי גולן שמתפעלת את המאגרים.

הדמיה של החווה הסולארית במאגר בני ישראל

לרעיון של הקמת חווה סולארית צפה ישנם כמה יתרונות. א. היכולת להפיק עוד הכנסה משטח קיים. ב. שימוש בשטח שאינו יכול לשמש לייעוד אחר. ג. הקטנת ההתאיידות של מי המאגר, משום שהפאנלים הסולאריים יוצרים צל על המים.

הקמת חווה סולארית צפה אינו חדש. חווה כזו בקנה מידה ענק הוקמה בסין בשנת 2017, עם יכולת ייצור של 40 מגה וואט חשמל, שמספקים את צריכת החשמל של כ-15 אלף משקי בית. גם בארץ הוקמה חווה סולארית צפה בעמק בית שאן בשנת 2018.

” איתן שדה, מנכ”ל מי גולן אומר: המערכת הסולארית הצפה, הפכה לנישה תחרותית ממשית בשוק השמש והאנרגיה המתפתח, המציעה חלופה מבוססת מאגרי מים במקום הייצור המסורתי של חשמל ירוק בהתקנה של פאנלים על הקרקע ועל גגות מבנים.

“מערכות סולאריות צפות מותקנות כיום על מאגרי מים טבעיים או מלאכותיים, וכוללות מערכת מצופים ותמיכה לפאנלים ולממירים, שנועדו לייצר תפוקה מקסימלית, תוך התחשבות בתנאים הגיאוגרפים והאקלימיים בכל אזור, כאשר בפרויקט זה כמובן נבדקו התנאים ברמת הגולן”

הקמת החווה הזו היא מבצע לוגיסטי מורכב למדי. לאחרונה התקיים מכרז להובלת הפאנלים, ובו זכה ‘קואופרטיב הגליל העליון’. קובי מונוביץ, מנכ”ל קואופרטיב הגליל העליון של החברה לפיתוח הגליל (משקי הגליל העליון) אומר: לאורך הפרויקט ובהתאם להתקדמותו, נוביל את המכשור והפאנלים הסולאריים על גבי 300 מכולות שיועמסו על משאיות אל אתרי ההקמה של הפרויקט בגולן.

הצבה של מכולה ראשונה במאגר בני ישראל-צילום קואופרטיב הגליל העליון

העברת המכולות מתבצעת מהמסוף באמצעות מכולנוע לשני האתרים, על מנת לבצע הורדת המכולות בבטחה לקרקע. בנוסף לשירותי ההובלה, הקצו חדר חושך לבדיקת תקינות הפאנלים הסולאריים, אחד אחד, טרום הגעתם לאתר ההקמה בגולן”.

צילומים: אגודת מי גולן