השחק העולה

הכדורגלן הצפתי שחק דהאן עובר מהבוגרים לותיקים ולאימון ילדים. שמחים להעניק לו את תואר “ספורטאי החודש”.

זה היה אמור לקרות לפני שנה. הכדורגלן הצפתי שחק דהאן (34), נשוי לנופר ואב לילדה, עובד בחברת “מקורות”, החליט לפרוש ממשחק אחרי כ-20 שנה במגרשים. הקשר הצפתי הצטרף לפרויקט ההקמה מחדש של הפועל כרמיאל כמנהל קבוצה ואז פתאום הפועל עירוני צפת קמה מחדש, דהאן חישב מסלול מחדש ומצא את עצמו עוד עונה על כר הדשא, שוב בקבוצה של עירו – גם הפעם זה הסתיים בעליה מליגה ג’ לליגה ב’. עכשיו הגיע הזמן של דהן לתלות את הנעליים ולעבור לאתגרים חדשים – אימון בבית הספר לכדורגל של הפועל עירוני צפת ומשחק בשורות קבוצת הותיקים של בית”ר צפת. מבחינתנו וגם מבחינת שחק דהאן זהו זמן טוב לסיכומים ולמבט קדימה – ואנו שמחים להעניק לו את תואר “ספורטאי החודש”.

פורש עם חיוך. שחק דהאן, באצטדיון החדש בצפת

שחק דהאן החל את קריירת המשחק שלו בקבוצת הילדים של בית”ר צפת. בגיל נוער עבר לעירוני קרית שמונה, ששיחקה בליגת המשנה ושיחק לצידם של שחקנים ידועים כוויאם עמאשה, אסף פחימה, אוהד אלגרבלי ויוגב אלישע, יחד הם עשו היסטוריה והעפילו לחצי גמר גביע המדינה. דהן הספיק לרשום הופעה אחת במדי קבוצת הבוגרים של קרית שמונה, בימיה בליגה הלאומית. השירות הצבאי בחיל האוויר מנע ממנו לתקופה לשלב כדורגל וכך מצא את עצמו מתחיל קריירת בוגרים בבית”ר צפת בליגה ב’ עמה העפיל לליגה א’, ממנה הוא המשיך בעונת 2009/10 לקבוצה המאוחדת של כרמיאל וצפת יחד עם אחיו הצעיר, סהר (31) – שחקן הפועל הכנף של הפועל כרמיאל, שהתמודדה מול צפת על העליה לליגה ב’. בעונת 2012/13 הוקמה הפועל עירוני צפת מחדש, שחק דהאן חזר הביתה ובתום העונה השניה סייע לקבוצה להעפיל לליגה ב’ והיה עמה בליגה זו.

עונה לאחר מכן, בשל התפרקותה של הקבוצה, חזר דהאן לליגה ג’ – לעונה אחת בשורות מ.ס חצור, ממנה המשיך לעונה אחת בהפועל מרום הגליל, משם חזר לשתי עונות בחצור. כאמור, בעונה שעברה אמור היה לתלות את הנעליים, אך המציאות הובילה אותו לסגור מעגל עם הפועל עירוני צפת, שהרוויחה בגדול, כפי שמתאר היו”ר יניב אוחנה: “שחק הוא קודם כל בנאדם מדהים ושחקן מצוין, אהוב על כולם. אנחנו מכנים אותו  “רז זהבי של הליגות הנמוכות”, כי הוא יודע הכל, מכיר את ליגות האותיות כמו כף היד שלו. שחק פרש השנה ויתחיל לעבוד איתנו בבית ספר לכדורגל. אנחנו מקווים שבעונה הבאה הוא כבר יצטרף למחלקת הנוער וישמש מאמן באחת הקבוצות”.

מאושרים ביחד. משפחת דהן בהרכב מלא


ועכשיו, נעבור ל”מנה העיקרית” – ראיון עם “ספורטאי החודש”.

שחק, לסיים קריירת משחק עם עליית ליגה עם קבוצה שאתה כל כך מחובר אליה, זה בטח התסריט הורוד ביותר שיכולת לייחל לו.

“אין ספק. תכננתי לפרוש ממשחק וכבר התחלתי בעבודה כמנהל קבוצה בהפועל כרמיאל ורציתי להיות שותף לחזרתה למפה, אך אז נוצרה סיטואציה שבגלל סיבות אישיות לא יכולתי להתמסר לעניין ופתאום קמה הפועל עירוני צפת מחדש. קיבלתי פניה לחזור לקבוצה מהמאמן יוסי סופר, שעמו עליתי ליגה בבית”ר צפת בתחילת דרכי כשחקן בוגרים. הפועל עירוני צפת זו לא עוד קבוצה עבורי, זו הקבוצה של העיר שבה אני חי כל חיי ואוהב אותה מאוד, כך שלא יכולתי לסרב. אמנם הקורונה קטעה לנו את העונה, אך עמדנו במבחן התוצאה – דבר שאני מאמין שהיה קורה, גם אם הליגה הייתה נמשכת. לדעתי, היינו עולים מהפלייאוף. אני שמח ששוב חוויתי עליה עם יוסי ופעם שלישית עליתי עם קבוצה של העיר שלנו. כיף לסגור כך מעגל”.

אפרופו סהר, הוא אחראי לאחד ממפחי הנפש הגדולים שלכם העונה, כשכבש צמד שערים במשחק בין כרמיאל לצפת, מהם שער שוויון דרמטי בתוספת הזמן. איך עבר השבוע הזה בגזרה ביניכם?


“סהר כל אותו שבוע אמר לי שהוא יגיע עם נחישות גדולה למשחק. הזהרתי את חבריי לקבוצה מזה, אבל זה לא עזר. אני באותו משחק לא שיחקתי ובהחלט מצאתי את עצמי בסיטואציה מוזרה. כמובן ששמחתי בשביל סהר, אבל התבאסתי בשביל הקבוצה שלנו – כי אם היינו מנצחים היינו עולים למקום הראשון. באותו יום שישי לא הלכתי לארוחה המשפחתית, אבל זה מאחורינו. אני מפרגן לסהר ולכרמיאל, מסתמן שכרמיאל תוקפץ לליגה ב’ ותשחק באותו מחוז עם צפת. מבחינתי זה יהיה התסריט הכי טוב, ששתי קבוצות שאני מזוהה עמן ואוהב אותן יצליחו לעמוד במטרות שלהן”.

חזרת לצפת, עליתם ליגה, למה שלא תהנה מזה ותמשיך לשחק עונה נוספת?

“אני בשלב כזה בחיים שלי, שאני לא יכול להתחייב למסגרת של ארבעה אימונים בשבוע ולכל מה שהעניין דורש ממני. אני אשאר אוהד של הקבוצה וארצה בהצלחתה”.

עד שבצפת נבנה אצטדיון יפה, ככה לוותר?


“ראשית, מגיע פרגון גדול לראש העיר שוקי אוחנה ולכל העושים במלאכת הספורט. צפת עוברת הרבה שינוים שלא ראיתי מעולם – ואני מתגורר בה מיום היוולדי. אני עוד זוכר כילד ונער, שהיינו מגיעים למגרש שעות לפני משחק, מתמודדים עם בוץ, מסמנים את המגרש, מתמרנים עם תנאי מגרש רעים. אני שמח שמהעונה הקרובה לכל הקבוצות – בוגרים, ותיקים וצעירים, יהיו מגרשים טובים לשחק בהם. את המגרש החדש “חנכתי” עם כיבוש של רביעייה במשחק דרבי הותיקים במדי בית”ר. אין ספק שמדובר במגרש ברמה גבוהה ואני אסתפק בפעילות שם במסגרת הותיקים”.

במבט לאחור, אתה מרוצה מהדרך שעשית בכדורגל?

“בגדול, טוב לי בחלקי, אבל אני חושב שיכולתי להגיע רחוק יותר. עם הזמן הבנתי שכדאי לי גם להשקיע באפיק של הלימודים, למדתי לתואר בכלכלה ומנהל עסקים, לא שמתי את כל יהבי בכדורגל. היו לי הרבה חוויות יפות בכדורגל ובסך הכל, יש דברים טובים לקחת”.

מה המטרות שלך לעתיד בכדורגל?

“אני שואף לאמן בוגרים, אבל לא מאמין בקיצורי דרך – לכן אני אתחיל מאימון בבית הספר לכדורגל. בהזדמנות זו, אני מביע את תודתי לחגי ממן – מנהל בית הספר לכדורגל, על שצירף אותי לצוות המאמנים. משם ארצה להמשיך למחלקת הנוער ואחרי זה אכוון לבוגרים. הכי חשוב זה לטפח שחקנים תוך הקניית ערכים טובים לחיים. הלוואי ונצליח לגדל כאן שחקנים לקבוצת הבוגרים ואולי גם כאלה שיגיעו לבמות גדולות יותר”.

מה התחזית שלך לקבוצת הבוגרים של הפועל עירוני צפת לקראת העונה הבאה?

“מסתמן שהליגה תחולקת לשני בתים של תשע קבוצות. אם איחוד שפרעם, שבשורותיה חתומים פיראס מוגרבי ועלי חטיב, לא תהיה איתנו באותו בית, אני מאמין שיש הזדמנות גדולה להשלים שתי עליות בתוך שתי עונות. אני חושב שיש היום לצפת יש את הכלים להתבסס בליגה א’ בצורה לגיטימית”.

גם הצעירים מחכים לו. שחק דהאן וחברי קבוצת הקט רגל של מרכז הצעירים צפת