הבשורה על פי אלקין

בפגישה שקיים השר זאב אלקין עם ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, הוא הצהיר: “החזון שלי –לקדם הקמה של אוניברסיטה בגליל”. הצהרות כאלה נשמעו לאורך השנים מלא מעט שרי ממשלה, ועדיין אין אוניברסיטה בגליל

הקמת אוניברסיטה בגליל היא נושא שמדברים עליו כבר לא מעט שנים, אולם עד כה שום דבר לא יצא לדרך. כאשר הוקם בית הספר לרפואה בצפת היתה תקווה שזהו הצעד הראשון לקראת הקמת האוניברסיטה. צעדים אחרים לא באו בעקבותיו, אלא רק הכרזות והבטחות.

האם מדינת ישראל בדרך להקמת אוניברסיטה חדשה- בגליל? על פי הצהרותיו של השר זאב אלקין נראה כי מדינת ישראל צועדת לעבר חזון זה, אך מכיוון שאלקין אינו השר הראשון שמצהיר ומבטיח, ואולי גם לא האחרון, הסיפור אינו פשוט כל כך.

הנושא עלה השבוע לכותרות בעקבות פגישה שהתקיימה בין השר אלקין, שממונה על נושא ההשכלה הגבוהה, לבין ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה.

במהלך אותה פגישה העלה אוחנה את סוגיית הקמת אוניברסיטה בגליל. בהודעת עיריית צפת נאמר כי האוניברסיטה תתבסס על תשתיות קיימות, המכללות השונות באזור, הפקולטה לרפואה של בר אילן בצפת וכו’, כאשר לדבריו של אוחנה בצפת שטחים המוקצים לשם קידום מהלך מסוג זה עם הקמת מכוני מחקר, מעבדות וכל הנדרש על מנת שצפת תהיה ליבה של האוניברסיטה הגלילית.

בית הספר לרפואה בצפת

כשהחלו לגלגל על אוניברסיטה בגליל עלתה כמובן השאלה היכן היא תקום. ומכיוון שאין באזור הגליל המזרחי עיר אחת דומיננטית, הוחלט על המודל של אוניברסיטה רב קמפוסית. המשמעות היא שהמכללות באזור יהיו תחת מסגרת ניהולית אחת.

המודל הזה קיים בחו”ל, אולם גם במקומות שהוא יושם התברר שיש קושי לנהל אוניברסיטה כזו. המוקש העיקרי הוא מידת האוטונומיה שתהיה לכל שלוחה של האוניברסיטה מול ההנהלה הראשית. עצם המיקום של כל שלוחה באזור גיאוגרפי אחר יכול להוות בעיה. האינטרסים של מכללת תל חי אינם בהכרח אותם אינטרסים של מכללת כינרת, או של אורט בראודה.

מכללת תל חי, צילום: יוסי גולן

ויש עוד מוקש בסיפור הזה והוא ניכר בדברים שאמר שוקי אוחנה לאחר הפגישה. ” בצפת מכללה מובילה ופקולטה לרפואה המרחיבה את פעילותה וכן הקצאות קרקע למעבדות מכוני מחקר וכו’ היוצרים תשתית טבעית לכך שליבה של האוניברסיטה החדשה של מדינת ישראל יהיה בבירת הגליל”.

אוחנה רוצה שצפת תהיה הלב של האוניברסיטה, ואם ישאלו את ראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן, או את ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, הרי שמבחינתם מכללת תל חי ומכון מיג”ל צריכים להיות המוקד המוביל של האוניברסיטה הרב קמפוסית.

לא ברור איזו עבודת הכנה עשה השר אלקין, לפני שהכריז את ההכרזה הזו, וגם לא ברור כמה זמן הוא ימשיך להיות הממונה על תחום ההשכלה הגבוהה בממשלה. הוא הולך באותה דרך שעשו קודמיו. גם גדעון סער כשהיה שר החינוך הצהיר את אותן הצהרות, וגם סילבן שלום כשהיה השר לפיתוח הנגב והגליל. השרים באים והולכים, והאוניברסיטה עדיין לא הוקמה.