החלו העבודות להקמת אנדרטה לחללי צד”ל במטולה

הקמת האנדרטה תסתיים בעוד כחצי שנה ועלות הקמתה 3 מיליון שקלים. מתחם הגדר הטובה במטולה צפוי להפוך למיזם תיירותי שיכלול גם טיילת.

עשרים שנה אחרי נסיגת צה”ל מלבנון ופירוקו של צד”ל ( צבא דרום לבנון) שהוקם בידי ישראל, יזכו משפחות צד”ל החיות בישראל לאנדרטה לזכר יקירהן שנפלו במאבק על הגנת גבולה הצפוני של ישראל.

אתמול החלו במתחם הגדר הטובה במטולה עבודות להקמת האנדרטה. האנדרטה תוכננה בידי האדריכלית, טובה שפירא לויט, ותשתרע על שטח של כשלושה דונמים, בנייתה תסתיים בתוך כחצי שנה. אגף הנצחה במשרד הביטחון יממן את הקמת האנדרטה שעלותה נאמדת בכ-שלושה מיליוני שקלים. קק”ל תשתתף בהקמת האנדרטה בסכום של כחצי מיליון שקלים ותפתח מסביב לאנדרטה חורשת עצים, והוא חלק ממיזם של מועצת מטולה להפיכת אזור הגדר הטובה למתחם תיירותי.

ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי פעל בשיתוף יוצאי צד”ל בארבע וחצי השנים האחרונות להקמת האנדרטה. לרגל התחלת עבודות ההקמה אמר אזולאי: “זהו רגע היסטורי וסגירת מעגל לחללים שנפלו בהגנת גבולה הצפוני של מדינת ישראל.

“ההחלטה של משרד הביטחון והיחידה להנצחת החייל להקים את האנדרטה פה בגדר הטובה הינה מוסרית וערכית, ובמיקום שמסמל יותר מכל את הדו קיום בין ישראל לתושבי דרום לבנון ולוחמי צד”ל, שלחמו איתנו כתף אל כתף לאורך שהותנו בלבנון. עבור אלפים רבים של משרתי צה”ל לדורותיהם וכמובן למשפחות יוצאי צד”ל זוהי בשורה משמחת עבורם וזהו סוג של סגירת מעגל”.

במושבה מטולה הועסקו במהלך שנות שהותו של צה”ל בלבנון מאות פועלים תושבי דרום לבנון שבני משפחותיהם שירתו בצד”ל. העובדים היו חוצים את הגדר מידי יום במעבר הגדר הטובה, ומועסקים במושבה בחקלאות, תיירות ועבודות נוספות. בין המשפחות נוצרו קשרים הדוקים שנמשכו עשרות שנים, והסתיימו בנסיגת צה”ל מלבנון.

ממתחם הגדר הטובה, ומהמשובה מטולה ניתן להשקיף על אזור דרום לבנון ובהם העיירה מרג’ עיון, בה הוקמה בעבר אנדרטה לזכר חללי צד”ל. האנדרטה שהוקמה בסוף שנות ה-90 פוצצה בידי חיזבאללה מייד עם נסיגת צה”ל מלבנון בשנת 2000.