כמה יוסי

אם אתם תושבי קריית שמונה או אחד מיישובי הגליל העליון וצפון רמת הגולן, ודאי יצא לכם לא פעם להיכנס לסניף סופר פארם במרכז ביג בעיר. עם זאת, סביר להניח שרובכם אינכם יודעים שמאחורי בית העסק המצליח עומד בחור צנוע ונעים הליכות, שמשכיל לשלב ניהול מקצועי עם אווירה משפחתית חמה. לגליל העליון הוא הגיע בצירוף מקרים מוזר, אבל מהר מאוד התאהב באזור ובחר להשתקע בו עם משפחתו. קבלו את יוסי אמדו – הלב הגדול והכח המניע של סופר פארם ביג בקריית שמונה.

סניף סופר פארם במרכז ביג בקריית שמונה הינו אחד מהעסקים הפעילים ביותר באזור. מידי חודש פוקדים את המקום אלפי לקוחות שנהנים ממקום מזמין המציע מגוון מוצרים המסודרים במדפים כמו חיילים, מעברים מרווחים ונקיים ושירות אדיב – לכאורה עניין טריוויאלי, אך בפועל מדובר בעבודה רבה אותה מבצע צוות של לא פחות מ-50 איש. על כל האופרציה הזאת מנצח מנהל המקום – יוסי אמדו, איש חביב ונעים הליכות, שבשקט בשקט הפך את המקום לסניף הפארם המועדף על רבים מתושבי האזור.

יוסי יושב במשרד קטן באחורי הסניף, בסמוך לבית המרקחת. הוא מקבל אותי בלחיצת יד וחיוך מבויש ואנחנו שוקעים בשיחה. מסתבר שעבר דרך ארוכה ומעניינת מאוד עד שהגיע לניהול סניף סופר פארם ביג בקריית שמונה. “הקריירה שלי בסופר פארם רצופה בצירופי מקרים”, אומר יוסי. “בשנת 1995 סיימתי לימודי רוקחות באיטליה. עם שובי לארץ התחלתי לעבוד כרוקח בבתי מרקחת פרטיים עד שנת 1998, בה הצטרפתי לרשת סופר פארם, סניף תל השומר. אחרי שנה וחצי קודמתי לתפקיד מנהל בית המרקחת בסניף. באותו הזמן פחות או יותר נולדה לי ולאשתי בתנו השנייה, ההוצאות גדלו בבת אחת בצורה משמעותית ושברנו את הראש מה עושים. במקרה התברר לי שהרשת נתקעה בלי מנהל בית מרקחת לאחד מהסניפים באילת ושתנאי המשרה כוללים גם דיור והטבות נוספות. אמנם ‘אילת’ נשמע לנו קצת מפחיד בהתחלה, אבל החלטנו שזה מתאים לנו במצב הנוכחי, אז לקחתי את המשרה וירדנו לאילת בשנת 2000. בשנת 2002 עברתי קורס עתודה ניהולית של סופר פארם, היה לי די ברור שכנראה לא אהיה מנהל סניף באילת ושאם ארצה להתקדם עלינו לשוב למרכז הארץ, אבל היה לנו כל כך טוב בעיר – המשפחה נהנתה והתגבשה ואהבנו מאוד לחיות שם, אז החלטנו להישאר”, אומר יוסי.

למרות ההחלטה להישאר באילת, שנה מאוחר יותר, במרץ 2003, שיחת טלפון מפתיעה משנה ליוסי את התכניות. “אני מקבל יום אחד טלפון מסמנכ”ל התפעול של סופר פארם והוא אומר לי שהרשת נתקעה בלי מנהל לסניף בקריית שמונה… התחלתי לצחוק ומיד שאלתי אותו אם אין מישהו קצת יותר קרוב. זה היה אמצע השנה, הילדות כבר היו מאורגנות במסגרות החינוכיות, לעבור מאילת לקריית שמונה היה נשמע לי הזוי לגמרי. כמו תמיד התייעצתי עם אשתי והתחלנו לגלגל את הרעיון. אמנם ידענו שבאילת לא נישאר לעד, אבל המחשבה המקורית הייתה לחזור למרכז הארץ ולנהל שם סניף. חשבנו הרבה על ההצעה ובסוף החלטנו שאולי שווה דווקא להתחיל בניהול של סניף בפריפריה. ככה יצא שבאפריל 2003 הגעתי לאזור, שכרתי דירה קטנה בנאות מרדכי והפכתי לזכיין של סניף סופר פארם בקניון נחמיה. המשפחה, אשתי והבנות נשארו באילת עד סוף שנת הלימודים והייתי נוסע אליהן כל סופ”ש הלוך וחזור. ככה התחיל הרומן שלי עם הצפון הרחוק”, מספר יוסי.

עם סיום שנת הלימודים 2003 מצטרפות ליוסי בנאות מרדכי אשתו והבנות, ומהר מאוד המשפחה כולה מתאהבת באזור. “חצי שנה בערך אחרי שהבנות הצטרפו אליי בנאות מרדכי הבנו שפה אנחנו רוצים לחיות. התחלנו לחפש שטח לבניית בית באחת מההרחבות בקיבוצי הסביבה, שבדיוק החלו להתפתח. בחרנו בקיבוץ שמיר והתחלנו לבנות את ביתנו החדש. באמצע הבניה החלה מלחמת לבנון השנייה”, יוסי מחייך. במהלך 34 ימי המלחמה סניף סופר פארם בקניון נחמיה, אותו מנהל יוסי, הינו בית המרקחת היחיד שנשאר פעיל בקריית שמונה ושירת את תושבי האזור, חיילים ועיתונאים. “מתוך 40 עובדים נשארו רק 7. עבדנו תחת האזעקות, המרגמות והקטיושות, אמנם שעות פעילות מצומצמות מהרגיל לאור הנסיבות, אבל זו הייתה תקופה מאוד לחוצה ומאתגרת. אני שמח שהמשכנו לעבוד ולהעניק שירות לכל מי שנזקק” הוא נזכר. בשנת 2007 עוברים יוסי ומשפחתו לביתם החדש בקיבוץ שמיר.

בשנת 2012 מחליטה רשת סופר פארם לפתוח סניפים נוספים בקריית שמונה. יוסי מחליט לשנות קצת אווירה ומקים את סניף סופר פארם במרכז ביג בעיר. “זו הרגשה נפלאה להקים עסק מאפס, להתוות את הדרך מההתחלה על פי תפיסת עולמך ולראות אותו גדל ומפתח”, אומר יוסי. “החוזקה הגדולה ביותר של סניף סופר פארם ביג בקריית שמונה זו השירותיות. אנחנו משתדלים להעניק לקהל לקוחותינו את השירות הכי טוב שאפשר, זה מתחיל ביצירת אווירת הקניה על ידי הקפדה על מקום נקי, מואר ומריח טוב, ממשיך בנוחות כמו שעות פתיחה מורחבות שיתאימו לכל אחד, שילוט ומדפים מסודרים, וכמובן ששירות הלקוחות הוא בראש ואנו מקפידים לסייע אישית לכל לקוח הזקוק לכך, לתגבר קופות ועמדות בבית המרקחת במידת הצורך וגם לתת מענה הולם לכל בעיה או תלונה”, מציין יוסי.

ליוסי חשוב לדבר על צוות העובדים שלו. הוא מדגיש כי הוא מעסיק עובדים מכלל המגזרים באזור – תושבי קריית שמונה, קיבוצניקים ומושבניקים, דרוזים מרמת הגולן, תושבי ע’ג’ר וטובא זנגריה וסטודנטים המתגוררים באזור. “הסניף מתבסס על האנשים העובדים בו, הם הרוח החיה שמניעה את העסק. הצוות בסניף הוא ממש משפחה וחשוב לי מאוד לדאוג לכולם. זה מתחיל מהדברים הבסיסיים כמו יחס מכבד לכל עובד, דרך טיפול בפניות ובבעיות אישיות של הצוות ועד תכנונים מערכתיים של חופשות, מילואים והריונות” הוא אומר בגאווה. “כמובן שלא הכל מושלם ואני גם עושה טעויות לפעמים, אבל הצוות יודע שהחדר שלי תמיד פתוח וכל אחד מוזמן להיכנס ולהגיד את אשר על לבו, אני לא מתבייש להגיד אם טעיתי. יש לי עובדים שאיתי כבר שנים והולכים איתי עוד מהסניף הקודם שניהלתי. עובד שטוב לו גם ייתן שירות טוב ללקוחות וכולם מרוויחים מזה”, מציין יוסי.

עוד מוסיף יוסי כי תמיד הקפיד להעסיק בעלי מוגבלויות. לדבריו, מעבר להיותם עובדים נאמנים וטובים, העסקתם תורמת גם לשאר העובדים בעסק, שיודעים שהם נמצאים במקום של נתינה וקבלת כל אחד כפי שהוא, דבר המשפר את המקום כולו. “פחות או יותר בזמן בו נפתח הסניף התחלתי להתנדב בשותפות קנדה, המקדמת פרויקטים חברתיים בפריפריה. ההתנדבות מעניקה לי יכולת להשפיע על פרויקטים חברתיים חשובים, כאשר אחד מהם הוא ‘מכינת אבני דרך’ המעניקה כישורי חיים לצעירים על הספקטרום האוטיסטי הנמצאים בתפקוד גבוה. כיום עובד בסניף אחד מבוגרי המכינה. רבים גם בטח מכירים את הסיפור של העובדת לקוית השמיעה שעבדה בסניף ויש עוד נוספים. אני מאמין שלכל בנאדם יש מוגבלות כלשהי, בין אם מוכרת ובין אם לא, לכן אני מעסיק כל אדם שמגיע אליי לראיון עבודה ועושה עליי את הרושם הנכון. לפעמים זה דורש התאמות מסוימות, אבל תמיד מרוויחים עובדים נהדרים. בסופו של יום כולם צריכים לקבל הזדמנות שווה והחבר’ה האלה שעבדו ועובדים בסניף משתלבים מצוין בצוות ומוכיחים לי כל פעם מחדש כמה נכון היה להעסיק אותם”, הוא אומר.

אנחנו מסיימים את השיחה ויוסי מלווה אותי ליציאה תוך שהוא סוקר בפני את המחלקות השונות. על הדרך הוא משיב ללקוח ששואל לגבי תרופה מסוימת, מסייע בהכוונת אחר אל בית המרקחת ומביא סל ללקוחה שידיה עמוסות מוצרים. אין ספק שהשירות בראש מעייניו. גם הקשר המיוחד עם העובדים ניכר מיד, כולם דורשים בשלומו ומתעניינים מי הבחור המוזר שהולך לידו עם מחברת, רושם רשימות ומצלם כל דבר בסמארטפון. מגדילה לעשות ז’קלין שמתעקשת על צילום משותף שלה ושל יוסי, היא מחבקת אותו ביד אחת ואומרת: “צלם אותנו יחד, אנחנו מכירים כבר שנים, עוד מימי הסניף בקניון נחמיה, לכל מקום אני הולכת אחריו”, היא מחייכת ואני מצלם.

ולסיום וסיכום, כמה מילים מהשיר ששמו ככותרת הכתבה, שעוטפות יפה את האיש והמקום: “… ורחוק רחוק בצפון הדבר האמיתי… היה טוב – היה יוסי”

לפרטים נוספים:
כתובת: מתחם ביג, קריית שמונה
טלפון:  072-392-9584