שימור והתחדשות בריחניה

המועצה האזורית מרום הגליל מקדמת פרויקט שימור בכפר הצ’רקסי ריחניה. החלק העתיק של הכפר ישופץ ויהפוך למוקד תיירותי, וכך גם בריכת ריחן הנמצאת בשולי הכפר.

האם בקרוב נוכל לסייר בריחניה ולהרגיש כאילו חזרנו לסוף המאה ה-19? פרויקט “גרעין הכפר” בריחניה, אותו מקדמת מועצה אזורית מרום הגליל, בשיתוף משרד התיירות, שואף להחיות את המרכז ההיסטורי של הכפר ולשמרו, הן לרווחת תושבי הכפר והן כמוקד של תיירות פנים ותיירות בינלאומית. 

במסגרת המיזם, מרכז הכפר הוותיק ישודרג ויפותח, תוך שמירה על האותנטיות של הכפר הוותיק והתאמתו לימינו. המקלט המצוי במקום, לדוגמא, יכוסה ציורי קיר, על גגו תיבנה תצפית ויישתלו גפנים. עלות הפרויקט עומדת על מיליון וחצי שקלים והוא נמצא בשלב של תכנון מתקדם, כאשר השאיפה היא לצאת לביצוע במהלך השנה.

פרויקט נוסף המקודם ע”י מרום הגליל בריחניה הוא שדרוג “בריכת ריחן” הנמצאת בשיפוליו הדרומיים של היישוב, בשיתוף עם הקרן לשטחים פתוחים, רשות ניקוז כנרת והנהגת הכפר. במסגרת הפרויקט תונגש הגישה לבריכת החורף הפסטורלית, תוך שמירה על מאפיינים אקולוגיים וסביבתיים הייחודיים לבריכה. על ביצוע הפרויקט, שעלותו כ-900 אלף ₪, הופקדה רשות ניקוז כנרת והוא צפוי לצאת לדרך בזמן הקרוב.

עמית סופר, ראש מועצה אזורית מרום הגליל: “אחת מנקודות החוזק שלנו כמועצה היא ההטרוגניות של יישובינו ואין ספק שהדבר אינו נעלם מעיני התירים הרבים הפוקדים את אזורנו. ואכן, כבר היום ריחניה מהווה נקודה מרכזית עבור תיירים רבים המעוניינים להכיר את התרבות הצ’רקסית העשירה והמרתקת. פרויקט גרעין הכפר צפוי להעלות את היישוב מדרגה בכל הקשור למתן חוויה תיירותית מתקדמת, לצד שימור ונתינת הכבוד הראוי לתרבות ולמסורת הצ’רקסית”.   

ריחניה הוא אחד משני הכפרים הצ’רקסים הקיימים בישראל, השני הוא כפר כמא בגליל התחתון. הצ’רקסים הם עם שמוצאו בהרי הקווקז, במחצית השנייה של המאה ה-19 פלשה האימפריה הרוסית לאזור זה, והתנהלה בו מלחמה קשה ואכזרית. 

מה שחוו הצ’רקסים במלחמה הזו הוא לא פחות מרצח עם. מאות אלפים מתו במלחמה, ברעב ובקור. רבים נמלטו לשטחי האימפריה העותומנית. חלק מהם יושבו על ידי העותומנים ברחבי האימפריה וגם בישראל. הצ’רקסים בישראל מציינים את האסון והגלות ביום זיכרון החל ב-21 במאי, ומצוין בטקסים המתקיימים בכפר כמא ובריחניה.