קציר מסחרי ראשון לקינואה

יבול ראשון של קינואה בהיקף מסחרי נקצר לאחרונה בשדות עמק החולה. גודל החלקה הנקצרת 80 דונם.

החברה לחקלאות של מועצה אזורית הגליל העליון, בשיתוף חברת ג”ג של פיתוח הגליל, גידלו חלקה מסחרית בגודל 80 דונם של קינואה לטובת מאכל אדם, מספוא וייצור זרעים.

לאחר גידול ניסיוני בחלקות קטנות ובחלקות מודל, גידלו אנשי החברה לחקלאות את הצמח החד שנתי בחלקות מסחריות בפעם הראשונה ולאחרונה אף בוצע הקציר הראשון, אשר תוצריו מיועדים בשלב זה לייצור זרעים לעונת הבאות ולא למאכל. 

הקינואה גדלה כבר אלפי שנים בדרום אמריקה, אך כוכבה דרך רק בשנים האחרונות ולא בכדי. לזרעי הקינואה ערך תזונתי גבוה, כאשר בניגוד לחיטה הידועה כדלה בחומצת האמינו ליזין, הקינואה עשירה בכל חומצות האמינו החיוניות. הקינואה עשירה בסיבים תזונתיים, בזרחן, בברזל ובמגנזיום. אגב, אף על פי שהקינואה משווקת כדגן, לצד זרעי שעורה, חיטה ותירס, היא אינה דגן אמיתי, היות שאינה שייכת למשפחת הדגניים.

עופר ברנע, מנכ”ל החברה לחקלאות: “הדרך לקציר הקינואה הראשון לא הייתה קלה וכללה שברים בענפים שנגרמו בשל הרוחות העזות ופרצי גשם עוצמתיים שהזיקו לגידולים במהלך החורף האחרון. אולם, אלה בדיוק הדברים שבאמצעותם אנחנו לומדים את הדרכים הטובות ביותר לגדל את הצמח החשוב הזה, שמיועד הן למאכל אדם והן למספוא. אני מאמין שאת גידול הקינואה צריך להמשיך לבדוק ולבחון, הן מצד הגידול והן את פוטנציאל השיווקי שלו”.