השכרת ומכירת במות הרמה, מלגזות וגנרטורים. רום צפון - פתרונות הרמה ושינוע
view counter
מייסטר שיווק פירות
view counter
מייסטר שיווק פירות
view counter

צום ומסת שריר - לא מה שחשבתם!

מאת: 
דודי מרקוביץ
בשם: 
גליל עולה
תאריך: 
03.03.16

אימוני סיבולת או אימוני כוח בצום. חשבתם על זה?
בוודאי הדבר הראשון שעולה לכם בראש הוא: " האיש הזה משוגע…"

אז קודם כל, נבין מה קורה: בצום הגוף שורף את הסוכר המאוחסן ורק אז הוא שורף את השומן. מכאן אנחנו כבר מבינים שאם אנחנו "שבורים מטבולית" יש צורך בצום בכדי להגיע לשריפת שומן יעילה. הגוף שלכם ישרוף קודם את הגליקוגן בפעילות גופנית עם צום והכבד ישחרר את כל הסוכר כאנרגיה. מיצוי מחסנים אלו יביא בשלב מסוים למצב שבו לגוף לא תישאר ברירה אלא לשרוף שומנים ולהפוך אותם לגלוקוז.

"אבל ישרפו לי כל השרירים?"
ממש לא! כי בצום משתחרר הורמון גדילה והאחרון שנפגע הוא השריר. כמו ש ד"ר ג'ייסון פונג טוען: "דיאטה זה לירידה במשקל ואימונים זה לעלייה במסת שריר", אם אתה רוצה מסת שריר תתאמן. אם אתם עושים פעילות ספורטיבית, אתה תאיץ את התהליך המטבולי של שריפת השומנים.

כאשר ספורטאי עילית, כמו לברון ג'יימס, גולי מוס, קובי ברייאנט ועוד, החליטו לעבור לדיאטת שומן זו לא הייתה החלטה של חבר'ה שאינם מקצועיים, הם עשו זאת בכדי להעריך את הקריירה המקצועית שלהם. במיוחד בכדי לא להגיע למצב המוכר מעולם איש הברזל "מטיח בקיר", כי שימוש בשומן במקום פחמימות כספורטאי ,ובמיוחד כספורטאי סיבולת זה מאגר ענק.

אם נחליט להגביר את צריכת החלבונים בכדי לפצות את השריר, אז נעלה קודם בשומן, בניגוד למה שאומרים לכם בחדר כושר. הגוף יודע די בקלות להמיר חלבון לגלוקוז. כאשר הגוף מתחיל להשתמש בשומן בטריגליצרידים לאנרגיה, הטריגליצרול יגיע לכבד ויהפוך שם לגלוקוז. הגוף ישמור על רמת סוכר תקינה לאיברים שצריכים גלוקוז ושמירה על רמה תקינה של סוכר הנוצר משומן תוך גופי (מה שאומר שטריגליצרידים זו בעצם לא מילה גסה). לעומת זאת אם תצרכו הרבה סוכרים או חלבון הגוף פשוט "יעזוב" מיד את השומן שבדיוק רציתם שישרוף מהישבן שלכם.

"צום על בסיס קבוע יכול להיות טוב ללב שלך" כך קבעה קבוצת רופאים מיוטה במחקר משנת 2011. החוקרים בחנו את הקשר שבין צומות תקופתיים לבין מחלות לב. במהלך המחקר הם ראיינו 200 מטופלים שעברו אנגיוגרפיה (בדיקה הקובעת האם לאדם יש מחלת לב וכלי דם). המטופלים נשאלו האם הם נוהגים לצום באופן קבוע ולאחר מכן השוו את התשובות לתוצאות הבדיקה שקבעה האם יש להם מחלת לב. 90% מהאוכלוסייה שנבדקה הייתה מורמונים, שנוהגים לצום פעם בחודש, למשך 24 שעות. החוקרים מצאו שלנבדקים שנוהגים לצום יש כ- 58% פחות סיכון ללקות במחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו שלא נוהגים לצום.

החוקרים טענו שהממצאים מכלל 448 הנחקרים מחזקים מחקר אחר שבוצע בשנת 2008 בכתב העת American Journal Of Cardiology ומצא קשר דומה בין צום ומחלות לב. בסיום הצום, יודעים רבים לתאר כי העור נהיה חלק יותר, העיניים בוהקות והגוף נמצא במצב של קלילות וגמישות. אנשים משתחררים מהתמכרויות לסוכרים, מעישון וחלקם נרפאים ממחלות עור וקנדידה. בנוסף, ולמרות שזהו אלמנט משני ולא מובהק, אנשים יורדים במשקל.

צום טיפולי ממושך, בפיקוח רפואי, מומלץ בעיקר לאלו הסובלים ממחלות כרוניות. ברוב מקרי המחלות הכרוניות החמורות הגוף יכול לרפא את עצמו ולהתאושש. כשאדם עורך צום בהשגחה נאותה הוא יכול לשים קץ לזאבת (לופוס) ולדלקת מפרקים, הוא פותר בעיות עור כרוניות, כגון ספחת (פסוריאזיס) ואקזמה, מנקה את דרכי העיכול אצל מטופלים עם דלקת כיבית של המעי הגס או מחלת קרוהן, ומרפא במהירות מחלות לב וכלי דם, כמו יתר לחץ דם ותעוקת חזה (אנגינה פקטוריס).

צום מאפשר לאנשים שסובלים ממחלות מתמשכות להשתחרר מהתרופות הרעליות שנטלו ואף להימנע מניתוח, אשר לעתים מומלץ לחלקם כמוצא אחרון. כל זה דבר טבעי, אנחנו עוצבנו מטבולית לכך שבימים שאין ברשותנו אוכל אנו שורפים שומן תוך גופי. צום הוא בכלל מסורת עתיקת יומין לריפוי המון מחלות, בניהן השמנה ועצירת תהליך ההזדקנות.

כן, שמעתם נכון! לאינסולין מיוחס גם השם "הורמון הזקנה". למעשה אי אפשר להימנע מרמות אינסולין. הרי כל המזונות שאנו אוכלים מעלים אותו, אך עלינו ליצור גרף בו רמות האינסולין שלנו נמוכות או נמוכות מאוד, משך רוב שעות היממה. אז במקום לנסות "תרופת פלא" נסו את המתכון עתיק היומין הזה: צום.

היפוקרטס מקוס (460 עד 370 לפנה"ס) נחשב במידה רבה לאבי הרפואה המודרנית. בין הטיפולים שהוא קבע ודגל בהם היה הנוהג של צום והצריכה של חומץ תפוחים. היפוקרטס כתב- "לאכול כאשר אתה חולה, הוא להאכיל את המחלה שלך". גם הסופר וההיסטוריון היווני פלוטארכוס (46 עד 120 אחרי הספירה) חזר כהד על תחושות אלה. הוא כתב, "במקום להשתמש בתרופה, עדיף שתצום היום".

ההוגים היווניים מהעת העתיקה, אפלטון ותלמידו אריסטו, היו גם הם תומכים נלהבים בצום. היוונים הקדמונים האמינו כי טיפול רפואי יכול להתבצע על ידי הטבע. בני אדם, כמו רוב בעלי החיים, לא אוכלים כאשר הם חולים. מסיבה זו, צום נקרא "הרופא הפנימי" - אינסטינקט הצום שעושים כלבים, חתולים ובני אדם שנמנעים ממזון כשהם חולים. תחושה זו בהחלט מוכרת לכולם. קחו למשל את הפעם האחרונה שהייתם חולים בשפעת. כנראה שהדבר האחרון שרציתם לעשות זה לאכול. ובכן, נראה שצום הוא אינסטינקט אנושי אוניברסלי לצורות שונות של מחלות. כך הצום טבוע במורשת אנושית, וישן כמו האנושות עצמה. (מתוך מאמר של ד"ר גיסון פונג).

נתמקד בהורמון חשוב -הורמון הגדילה:

סוֹמָטוֹטרוֹפִין, או הורמון גדילה (באנגלית GH growth hormone) הוא הורמון פפטידי המופרש מבלוטת יותרת המוח ותפקידו בין היתר לווסת ייצור חלבונים ולהמריץ צמיחת עצמות אצל ילדים ומתבגרים. הורמון הגדילה מופרש במהלך כל שנות החיים, כאשר לאחר גיל 21 יורדת הכמות המופרשת ממנו בכ- 14% בכל עשור. מחסור בהורמון זה אצל ילדים יגרום לעצירת הגדילה, לקומה נמוכה ואף לגמדות. לחליפין, עודף בהורמון יגרום לאקרומגליה או לקומה גבוהה וענקות.

כמה מן היתרונות של הורמון זה:
* מסייע ביצירת חלבונים ובמניעת פירוקם.
* מסייע בעליית מסת שריר ע"י יצירת היפרפלזיה (פיצול התאים) וגם ע"י כך שהוא מגביר את
סינתזת החלבון ברקמת השריר.
* מסייע בצמצום מסת השומן, כלומר חיטוב השרירים ע"י קידום תגובה ליפוטרופית.
* מגביר את קליטת הגלוקוז (סוכר הדם) בשרירים, מפחית את ספיגת הגלוקוז בכבד ומעודד
גלוקונאוגנזה (יצירת סוכר מגליקוגן) בכבד.
* מעודד את ההתפתחות המינית, מעלה את תפוקת הלב והכליות.
* מוריד רמות כולסטרול.
* מאיץ ריפוי פצעים וחבלות.
* גורם לעלייה בפעילות המערכת החיסונית ומעורר את תפקודה של המערכת החיסונית.
* מסייע בהפחתת לחץ הדם.
* מסייע בחיזוק רקמת העצם. הורמון הגדילה מגביר יצירת סידן (קלציום), המחזקת ומגביר את המינרליזציה של העצמות.
* מגביר את שנת חלומות וסינתזת חלבונים במוח החיוניים להגברת הזיכרון לטווח הארוך.
* ממריץ את הגדילה של כל האיברים הפנימיים כולל המוח, מעיים וכו'.
* תורם לשמירה על תאי הלבלב ותפקודם.

הורמון גדילה וחברו הטוב IGF1

פקטור גדילה דמוי אינסולין 1 (באנגלית: Insulinlike growth factor 1) הוא הורמון חלבוני טבעי המיוצר בעיקר בכבד, בעל מבנה דומה מאוד לאינסולין. להורמון חשיבות גדולה בגדילת ילדים, והשפעה אנאבולית במבוגרים (הגדלת שרירים ועצמות וזירוז ריפוי והתאוששות לשרירים שנגרם להם נזק). ההורמון מצוי בעיקר אצל ילדים ומתבגרים, ונמצא פחות אצל תינוקות ואצל מבוגרים. תכשירי IGF1 משמשים לטיפול במקרים נדירים של גמדות מסוג תסמונת לרון, וכן כסם בלתי חוקי אצל ספורטאים[1]. במחקר מחלות נוספות שתכשיר זה עשוי אולי לסייע בטיפול בהן. בשנות ה- 80 כונה הורמון זה בשם סמוטומדין C.

ה- IGF1 חייב להיות מעורב בתגובות האנבוליות של השרירים. כאשר הורמון הגדילה משוחרר מבלוטת יתרת המוח ,השפעותיו של IGF1 הופכות יעילות יותר, בכלל פיתוח השרירים לאחר אימון הוא תוצאה של הורמון IGF1 אשר מיוצר ע"י השריר והכבד. HGH אותו הורמון שחשוב מאוד אצל ילדים להתפתחות תקינה, ומאוד חשוב אצל מבוגרים. מחסור בהורמון זה מוביל להשמנה, ירידה בצפיפות העצם ועוד.

הורמון גדילה זה מופרש בלילה ,בעיקר במצב שאנחנו כבר בצום. הרמה שלו תעלה בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות, לפני הערות, בכדי לתת לנו "פולס" של כוח. ביכולתו לעלות את הסוכר בדם אך זהו מצב טבעי וחיוני. אל תתבלבלו בין מצב בו הסוכר גבוה כתוצאה מהתנגדות התאים, מה שמטיל ספק בבדיקת דם בצום. בגדול מאוד קשה למדוד HGH בגלל שהוא עובד בפולסים לכן מודדים IGF1.

אם HGH יורד עם הגיל אך הוא פקטור רציני בשמירה על מסת הגוף והעצם, למה לא נותנים אותו לכולם? כי ישנן תופעות לוואי כגון: סרטן ועוד. (גדילה=הזדקנות=סרטן) אז אם אנחנו רוצים להישאר צעירים, חטובים, חזקים למה לא להעלות GH בדרכו הטבעית? הכוונה היא ע"י: "צום".

במחקר צום בשנת 1982 נראתה גדילה של עד 300% בהורמון זה בזמן צום, וכל זה ללא תופעות הלוואי הידועות לנו. הדבר הכי חשוב שנצפה הוא שמירת מסת השריר, לא רק שמירה, אלא גם עליה במסת השריר.

אימונים מעל הסף האנארובי בעיקר נמצאו כמעודדי עליה של HGH כתוצאה מכך אנו חוסכים בפחמימות ומשתמשים בשומן (בעיקר תוך גופי) כדלק מטבולי. דבר שמאיץ התאוששות, כוח
ופציעות. (פחמימות מיצרות דלקת וכן גם שמני אומגה 6 אבל זה ביום אחר).

לכן תזונה עשירת שומן ודלה בפחמימות יעילה מאוד בשמירת מסת השריר ,שיפור הכוח והדלק המטבולי לטווח ארוך באימון, יעילה בשריפת השומן ועליה ושימור הורמון הגדילה הטבעי HGH.

הורמון גדילה לא סתם מצא מקום נכבד בקרב ספורטאים, במיוחד אלו שמפתחי גוף שצריכים לשמור על מסת שריר גבוה, שיקום מהיר והתאוששות לצד מסת שומן רזה במיוחד. מפתח הגוף בראד פילון או מרטין ברקהן המציאו שיטה משלהם אשר מבוססת על צום בכדי להעלות HGH ולא לקבל בדרך סרטן הערמונית.

דיכוי הורמון גדילה יכול לנבוע ממספר סיבות: אחת היא חוסר שעות שינה שמאוד חיוניות לשחרר הורמון זה. בנוסף עודף שומן בגוף ולא בצלחת תורם מאוד לדיכוי וכן גם שתיית אלכוהול, עודף פחמימות וחלבונים.
 

http://press.endocrine.org/doi/10.1210/jcem572316?
url_ver=Z39.882003&
rfr_id=o
ri%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed&
https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=iw&ie=UTF8&prev=_t&rurl=transl
ate.google.co.il&sl=en&tl=iw&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC22795
66/
https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=iw&ie=UTF8&prev=_t&rurl=transl
ate.google.co.il&sl=en&tl=iw&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2355952
https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=iw&ie=UTF8&prev=_t&rurl=transl
ate.google.co.il&sl=en&tl=iw&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20300080
https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=iw&ie=UTF8&prev=_t&rurl=transl
ate.google.co.il&sl=en&tl=iw&u=http://teambuildr.com/blog/posts/whysomanynbap
layersarelosinweight
 
דודי מרקוביץ

דודי מרקוביץ

מאמן כושר אישי וקבוצתי ויועץ תזונה
072-3264102

אפשרויות לתצוגת תגובות

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".
לאחר בחירה באפשרות התצוגה הרצויה, יש ללחוץ על "שמור הגדרות".

עושה צומות לסירוגין בין יום ל5 ימים

המאמר מדוייק מעשיר תודה

עושה צום לסירוגין כבר שנה

ותוצאות מדהימות.
תודה

פרסום תגובה חדשה

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".

כל הזכויות שמורות © גליל עולה - אתר הספורט של הצפון
תכנות: SmartWebs  ♦  שיווק דיגיטלי: SOL Digital