גוף חטוב ומעוצב ב- 20 דקות אימון פעם בשבוע! הצטרפו לעשרות מתאמנים שכבר רואים תוצאות! EMS PLUS ראש פינה
view counter
א.א אורטופדיה וספורט
view counter
מחפשים מועדון כושר עם מגוון רחב של חוגים ומכשירים מתקדמים? הצטרפו עוד היום למשפחת הכושר החזקה של בי אקטיב
view counter

טורים אישיים שונים

בייקרס אליפלט - המרכז הצפוני לרוכבי אופניים
view counter
אוחנה סנטר - המרכז לאספקה טכנית
view counter
ינקי אילן שלומי שלטים בע"מ - מפעל לייצור כל סוגי השלטים, הדפסות דיגיטליות ותמונות קנבס
view counter
דף חלק - החנות הגדולה בצפון לציוד בי"ס וציוד משרדי
view counter
מאמו - מוצרי תינוקות
view counter
דור אלון גז גליל עליון - אספקת פתרונות גז
view counter
המרכז לביטוח ספורטאים - יורם גרטי
view counter
המרכז לטניס בישראל סניף קרית שמונה
view counter
מכבסת ורד - אנחנו מכבסים הכל!
view counter
צ'יז פיצה - Cheese Pizza
view counter
EMS Plus ראש פינה - סטודיו אימוני כושר בשיטה מהפכנית
view counter
מגזין אופניים - האתר השיתופי המוביל לרוכבים
view counter
מילגה קריית שמונה
view counter
איב מוסרי פילאטיס - סטודיו לפילאטיס מכשירים
view counter
וויקסר - פיתוח ובניית אתרים לעסקים, יזמים, עצמאים
view counter
רום צפון - פתרונות הרמה ושינוע
view counter

על ספורט, תזונה ואמונות תפלות

מאת: 
אפרים בן ארי
בשם: 
גליל עולה
תאריך: 
05.07.12

ד"ר אפרים בן ארי, פיזיולוג מאמץ וותיק, במאמר מעניין לכל שחקן ולכל מאמן. המאמר מנפץ מספר מיתוסים שקשורים לתזונה ועשייה תוך כדי משחק.

ענפי הספורט, כמו כל תחום בחיינו, שופעים באנשי מקצוע ומומחים עם או בלי מירכאות. במשך השנים נוצרו הרבה מיתוסים וקביעות אודות הקשר שבין סוג התזונה וההתנהלות הספורטיבית לביצועים על המגרש. במאמר זה אנפץ כמה מהם ואסביר מדוע.

אמונה תפלה מס' 1 - למזון ולשתייה שאני צורך אין השפעה על רמת הביצועים שלי במגרש!
האמת המוחלטת היא שאם אינך זהיר לגבי המזונות והשתייה שאתה צורך מידי יום אתה תרוץ פחות, תרוץ לאט יותר, תחזיק בכדור פחות פעמים, תחליט החלטות גרועות יותר, תחמיץ יותר קליעות, תגיע לאט יותר לכל כדור, תהייה פחות חד ומהיר בכל תנועה שתבצע ובמקרים מסוימים אפילו תפגע בבריאותך. הגרוע מכל הוא בכך, שמכיוון שאתה כנראה אף פעם לא ממש הקפדת על תזונתך, אין לך מקור להשוואה לגבי ביצועיך כאשר אתה כן מקפיד על תזונה נכונה.

אמונה תפלה מס' 2 - אם יש חשיבות לסוג המזון הרי שזה חלבונים ולא פחמימות!
באופן מוחלט, זה פשוט לא נכון! העובדות מצביעות על כך ששחקנים צורכים מספיק חלבונים (בשר/ביצים) בתפריט הרגיל שלהם. על בסיס דעה/אמונה תפלה, שחקנים רבים אוכלים יותר מידי חלבונים ופחות מידי פחמימות מורכבות (אורז מלא, בטטה, פסטות מחיטה מלאה, קטניות). כתוצאה מכך יש מחד, הפרעה משמעותית באספקה סדירה של ה"דלק" החשוב ביותר לשרירים ומאידך, פרוק מואץ של השרירים. בשורה התחתונה, לא רק שהשחקן מתעייף מהר מאוד, אלא שהוא גם מכביד על פעילות הכליות והכבד ובכך פוגע לא רק ברמת הביצועים שלו אלא גם בבריאותו.

אמונה תפלה מס' 3 - אם יש חשיבות כל שהיא לצריכה שוטפת של מולטי ויטמין ו/או תוספי תזונה מסוימים, זה רק במקרים שיש בעיה רפואית!
זה ממש לא כך! כל המומחים בעולם בתזונת ספורט מאוחדים בדעה שתזונה מאוזנת ומגוונת היא הבסיס לבריאותו וחוסנו הספורטיבי של השחקן. במקביל, מרבית המומחים והחוקרים בתחום ממליצים על שימוש במולטי-ויטמין ו/או תוספי תזונה מסוימים. הסיבה העיקרית לכך נובעת מהעובדה, שכמעט ואין שחקן, ובעיקר לא בגיל ההתבגרות, שאוכל מידי יום (או אפילו 3-4 ימים בשבוע) את התזונה המומלצת. כתוצאה מכך, יש מחסור מתמשך במרכיבי תזונה חשובים ואת אלה חייבים למלא.

אמונה תפלה מס' 4 - אין צורך לשתות במהלך אימון או משחק!
בהנחה שאתה משקיע את המקסימום באימונים ובמשחקים, אתה מזיע הרבה ובעיקר במזג אויר חם ולח. איבוד מים מהגוף, בכמות הזעה של אפילו רק 1.5% ממשקל הגוף (לדוגמא, שחקן במשקל 40 ק"ג מפסיד כ- 200 מ"ל שהם כ- 1/2 עד 3/4 כוס), מביאה לירידה משמעותית ביכולת הגופנית, עייפות מופיעה מוקדם יותר, השחקן מבצע טעויות רבות יותר והוא מועד יותר לפציעות ולהתכווצויות שרירים. אגב, לרבים נראה שהזעה בכמות של חצי כוס ויותר באימון/משחק הינה כמות עצומה. לא נכון! להוציא את ימי החורף הקרים, רוב השחקנים מזיעים בכמות גדולה מזו כמעט כל אימון/משחק. לכן, ובעיקר אצל צעירים, רצוי מאד לשתות כל 15-20 דקות (במידת האפשר, כמובן).

אמונה תפלה מס' 5 - בימים קרים או חמים לא רצוי לשתות מים קרירים!
שטות! האמונה ששתיית מים קרירים (בטמפרטורת מקרר) ביום קר או חם תביא את השחקן לחלות בנזלת, התקררות או שפעת פשוט לא נכונה! שים לב, כל האמור בסעיף מס' 4 נכון גם כאן.

אמונה תפלה מס 6 - קצת סוכר בנעליים מביא מזל מתוק ואת הניצחון!
זו האמונה התפלה היחידה שעליה אפשר לאמר: "אם לא יועיל זה לא יזיק" (בתנאי שהסוכר לא מפריע בנעלים).

 


ד"ר אפרים בן ארי - פיזיולוגיה של המאמץ
054-4773623

efraimbenari@gmail.com

www.superfit.co.il

פרסום תגובה חדשה

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".
מחפשים חנות סלולר מתקדמת ואמינה? ד"ר Cell - מעבדת תיקונים וחנות אביזרים לטלפונים סלולריים. מגוון הנחות ומבצעים לחיילים וסטודנטים
view counter
צ'יז פיצה - Cheese Pizza
view counter
הם מקצועיים, אמינים והשירות שלהם מדהים. החבר'ה האלה יודעים להזיז את כל הגלגלים. בייקרס אליפלט - רוכבים לשיאים חדשים
view counter
רעבים לחומוס איכותי מחומרי גלם טריים ומשובחים? זה הזמן לעצור ולהתפנק במסעדת החומוס הגלילית בצומת הגומא. מוטי חומוס
view counter
מגוון מבצעים והנחות במיוחד לגולשי וספורטאי גליל עולה. סופר פארם ביג קרית שמונה
view counter
מילגה קריית שמונה
view counter
מחפשים חברת הובלות מקצועית ואמינה בצפון? הובלת דירות ומשרדים לכל חלקי הארץ, פירוק, הרכבה, אריזה ועוד. כפיר בן חמו הובלות
view counter
רוצים לפרסם בצורה יעילה ומשתלמת? בכדי שזה יעבוד אתם חייבים לפנות למומחים. בכדי שזה יצליח אתם צריכים את "ינקי אילן שלומי שלטים"
view counter

כל הזכויות שמורות © גליל עולה - אתר הספורט של הצפון
תכנות: SmartWebs  ♦  שיווק דיגיטלי: SOL Digital