לפתוח את השדה לטיסות בינלאומיות

ראשי הרשויות באזור פנו לשרד התחבורה בגליל המזרחי לשרת התחבורה בבקשה לפעול לפתיחת שדה התעופה ראש פינה לטיסות בינלאומיות. 

ראשי הרשויות באשכול גליל מזרחי פנו היום (ראשון) במכתב לשרת התחבורה ח”כ מירי רגב בבקשה להפוך את  שדה התעופה ראש פינה לשדה משלים לנתב”ג. ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, כבר שוחח עם השרה בנושא במהלך ביקורה בצפת.  

במכתבם ציינו ראשי הרשויות: “עם מינוייך לשרת התחבורה, אנו, ראשי הרשויות בגליל המזרחי, פונים אליך בבקשה לקבל החלטה אמיצה ומתבקשת: להפוך את שדה תעופה מחניים לשדה משלים, ובכך ליצור מנוע צמיחה חיוני לגליל כולו ולמדינת ישראל. החלטה דרמטית, שתשנה את תפיסת הפריפריה הצפונית ותיתן מענה לצרכים של הצפון מבחינת נגישות תחבורתית, ביטחון, תעסוקה ותיירות”.

עוד כתבו כי חיזוק שדה התעופה במחניים והפעלתו באמצעות טיסות סדירות למרכז ודרום הארץ וכן לאירופה, יחזקו את הפעילות התיירותית וייצרו פריחה כלכלית בגליל בתחום התיירות, ויסייעו ליצירת מאות מקומות תעסוקה חדשים סביב פעילות השדה. ראוי לציין כי בוצעו בדיקות של אנשי מקצוע וקיימת היתכנות לביצוע המהלך מכלל ההיבטים, לרבות הקמת מסלול באורך של 1,800 מטרים.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה ציין: “אנו ראשי הרשויות בצפון יודעים מה באמת יסייע לנו לפתח ולחזק את האזור ומבקשים מהממשלה- השקיעו במה שאנחנו צריכים. מדינת ישראל צריכה לקבל החלטה אמיצה ומתבקשת: להפוך את שדה תעופה מחניים לשדה משלים”.

יו”ר אשכול רשויות גליל מזרחי וראש מועצה אזורית מבואות החרמון, בני בן-מובחר, הוסיף: “כאשר יסתיים משבר הקורונה, נצטרך שיהיו לנו כלים רבי עוצמה להתנעת הכלכלה בגליל. אנו פועלים לפתח מנועי צמיחה אזוריים שיהוו קרקע פוריה לפיתוח כלכלי ופיתוח מקומות תעסוקה. שדה תעופה בין לאומי במחניים הוא מנוע כלכלי משמעותי, בדגש על ענף התיירות והעסקים הנלווים לו”.

על המכתב חתומים כל ראשי הרשויות באשכול גליל מזרחי גולן. תמימות הדעים הזאת די מפתיעה משום שכמעט בכל מקום שמעוניינים להקים בו שדה תעופה בינלאומי נוצרת התנגדות חזקה מצד התושבים וראשי הרשויות המקומיות.

דוגמא טובה לכך היא ההתנגדות שקמה בעמק יזרעאל לניסיון להקים שדה תעופה בינלאומי על בסיס מנחת מגידו, או ברמת דוד. בעקבות החלטה זו התרחבה המחאה בקרב תושבי האזור. פעילות המחאה לוותה בהפגנות  במיצגים ובכנסים בהובלת חברי כנסת, ראשי המועצות האזוריות וראשי המועצות המקומיות רמת ישי, קריית טבעון, מועצה אזורית מגידו ומועצה אזורית עמק יזרעאל.

מדוע ראשי הרשויות בעמק יזרעאל מתנגדים כל כך לשדה תעופה בינלאומי, ואילו ראשי הרשויות של אשכול גליל מזרחי גולן תומכים באופציה הזו באופן נלהב?  ראשית, לתושבי עמק יזרעאל יש יותר ניסיון של חיים בסמוך לשדה תעופה עם המראות ונחיתות של מטוסי סילון, המטוסים של חיל האוויר שמשתמשים בשדה התעופה ברמת דוד.

הסיבה השניה האפשרית השניה היא שעמק יזרעאל קרוב יותר לנתב”ג מאשר אזור אצבע הגליל והגולן. לכן עבור תושבי עמק יזרעאל שרוצים לטוס לחו”ל זה קצת יותר נוח ונגיש להגיע לנתב”ג. עמק יזרעאל גם קרוב יחסית למטרופולין של חיפה, והזדמנויות התעסוקה באזור הזה רבות יותר.

ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, חתום על המכתב שנשלח לשרת התחבורה מירי רגב, הוא גם חתום על מכתב נוסף שהוא שלח לפני כחודש לשרת התחבורה ובו ביקש את התערבותה למניעת המשך פעילותו של בית הספר לטיסה שפועל בשדה התעופה ראש פינה. 

זלץ נימק את התנגדותו לפעילות בית הספר לטיסה בכך שהוא לא יוצר תעסוקה באזור ואין לו משמעות כלכלית שמצדיקה את המטרד שנגרם לתושבים. לשדה תעופה בינלאומי יש משמעות כלכלית, אך מטוסי סילון גדולים יוצרים מטרד רעש חזק יותר מאשר מטוסי בוכנה קלים.

נכון לעכשיו, פתיחת שדה תעופה ראש פינה לטיסות בינלאומיות זוכה לתמיכה מקיר אל קיר מצד ראשי הרשויות באזור, אך אם תתעורר מחאה של תושבים כנגד האופציה הזו, יתכן ועמדתם תשתנה.