השכרת ומכירת במות הרמה, מלגזות וגנרטורים. רום צפון - פתרונות הרמה ושינוע
view counter
מייסטר שיווק פירות
view counter
זקוקים לחנות מחשבים איכותית עם שירות התקנות מקצועי ואמין? פתרונות מחשוב וסלולר לבית ולמשרד. LP מחשבים לאנשים שבאמת אוהבים מחשבים
view counter

גדולתה של הקטוגניות

מאת: 
דודי מרקוביץ
בשם: 
גליל עולה
תאריך: 
12.08.15

עוד בצבא הרגשתי ניתוקים, מין קצרים כאלה בראש, אף אחד לא התייחס אלי ברצינות עד שקבלתי את ההתקף הראשון. אני לא זוכר אותו, אבל אחות של אשתי סיפרה לי כי פרכסתי על המיטה.

משם הדרך אל הנוירולוג וכדורי הדפלפט הייתה מאוד קצרה. היד על הדק, הכדורים ברפואה המודרנית מאוד קלה. ועם הכדורים נהרס לי המעי –"אז קח כדורים למעי" ועוד ועוד. מי יודע לאן זה היה מגיע, אם לא הייתי עושה לזה סוף?
הסוף הזה נקרא תזונה, ולא סתם תזונה... "תזונה קטוגנית" - ללא פחמימות.

מהי דיאטה קטוגנית?
דיאטה עשירה בשומן ודלה בפחמימות אשר הוכחה כיעילה בטיפול בסרטן ובעיקר לאפילפסיה. שם נוסף הוא דיאטת "בנטינג".

מהו "בנטינג" וכיצד זה עובד?
התזונה בנטינג נקראת על שם וויליאם בנטינג, קברן במקצועו ממשפחה עשירה, אנגלית שחייה במאה ה-19. בנטינג הוציא ספר לציבור על דיאטת הבשר ,היה זה ספר הדיאטה הראשון בעולם שתיעד את הדיאטה שהובילה לירידה במשקל הדרמטי שלו. המהפכה בסיפרו של וויליאם שמשה רבים באותה תקופה כתזונה רפואית ובריאותית.

לפני שנבין מהו בנטינג, חשוב יותר להבין למה בנטינג?
אנו דנים בתזונה שתלחם בעמידות לאינסולין (IR) ותסמונת מטבולית (MS). נותרו מסומן, IR ו- MS להוביל לסוכרת סוג 2, לחץ דם גבוה, מחלת לב כלילית והשמנה. בנטינג פותח במיוחד כדי להילחם בתופעות אלה ע"י טים נוקס - אחד מ-22 הפרופסורים הנחשבים בעולם לתזונה.
העיקרון שעומד מאחורי דיאטה זו הוא להחליף את הגלוקוז לשומן כמקור אנרגיה עיקרי לגוף, חילוף חומרים זה נקרא קיטונים.
דיאטה זו מחקה צום, אך בסופו של דבר אוכלים מספיק קלוריות כדי לשבוע לאורך זמן מאשר על מטבוליזם של הפחמימה (המצאות אינסולין).

התגובות לא אחרו לבוא:
"השתגעת איך אפשר לחיות ללא לחם, פסטה, קצת גלידה ממתקים ואיזו מרגרינה על לחם פעם ביום??".
לא נבהלתי נכנסתי לצום שממנו עברתי לבשר, שומן, מים והרבה עלים ירוקים ללא פירות ללא דגנים וללא קטניות. במהרה נעלמה לי הפרעת הקשב, הריכוז עלה והתחדד, הפכתי אנרגטי יותר, מהיר יותר וחזק יותר, משום שהאנרגיה מגיעה מהשומן.

שומן הוא מקור מזון נפלא עשיר בקלוריות ואנרגיה והכי חשוב לא מעלה את האינסולין הגורם להשמנה. הנחת היסוד כי שומן רווי אינו בריא איננה נכונה. הנחת יסוד זו נבעה ממחקר כושל של אנסל קיס ועל סמך פרסומיו אימצה הרפואה המודרנית את הרעיון המוטעה, על פיו שומן רווי אינו בריא. כיום יותר ויותר רופאים טוענים כי שומן רווי חשוב מאוד בתזונה, חמאה אינה הגורם לתחלואינו אלא הפחמימות.

מרגע צאתנו לעולם מרחם אימנו, מרגע חיתוך חבל הטבור, אנו צמאים ורעבים לאנרגיה. במצב זה גופנו נמצא במצב של היפוגלוקמיה - מצב בו הכבד ממיר את השומן התוך גופי לקיטונים.

קיטונים:
מצב הנוצר כאשר אנו בצום 24 או בדיאטה דלת פחמימות, הכבד מתחיל לפרק חומצות שומן לאנרגיה, חומר בעירה זה הוא המועדף על הלב, ובמצב של אפס פחמימות המוח ילמד לנצל נכון את גופי הקיטון לאנרגיה.

למה תזונה זו המועדפת עלי?
אם זה עבד עלי כתינוק, זה יעבוד עלי כמבוגר, אם רומא נפלה והבושמן בערבות אפריקה עדין קטוגני, למה לא לחקות אותו? ("המעבר לחקלאות הייתה הטעות הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית", ג'ראד דאימונד).
לא סופרים קלוריות, אוכלים רק כשרעבים, כשרעבים אוכלים בעיקר שומן וחלבון.

ומה על שריפת שומן?
כל מתאמן רציני יודע שאי אפשר לשרוף שומן ללא שומן, כבר ב-1904 סטפנסון חקר את האסקימוסים שרוב חייהם אכלו רק שומן וחלבון, הגיע למסקנה כי זאת הדיאטה האולטימטיבית לבני אנוש מבחינת סכרת ומחלות מטבוליות ושובע. (לא שמתם לב כי אפשר לאכול פופקורן בלי הפסקה או במבה בסלי ועוד מצב הנקרא היפראינסולינמיה) השומן מגביר את הבעירה הפנימית ובכך שורפים יותר שומן תוך גופי.

למה התזונה הזאת היא הדבר הכי טוב למתאמנים?
תחשבו על מצב שבו לא נגמרת לכם האנרגיה בשום דרך, אתם מתאמנים ומתאמנים אבל הכוח לא יורד. זאת תזונה קטוגנית, כי ברגע נתון זה יש בגופכם 108,000 קלוריות משומן. אם הגוף שלכם יהיה וילמד להיות יעיל בניצולם, תהיו חטובים והרבה יותר אנרגטיים. לעומת זאת, גליקוגן או פחמימות יש מעט מאוד בשריר ובכבד.

גדולתו של השומן שהוא משאיר אותך שבע להרבה זמן, אתה פחות מחפש לאכול ולכן אין צורך לאכול כל שלוש שעות. אם אין שומן בדיאטה, קרוב לוודאי כי תחפש במקום סוכר. מאכלים עתירי שומן הם טעימים מגבירים את הסרטונין במוח ומשפרים את מצב הרוח.

לא נשכח כי ויטמינים רבים נספגים רק בשומן כמו E/D/K/A. חסרון של אחד הויטמינים יכול להוביל לחולשה, נימול, עיוורון, מסת שריר ירודה, עצמות חלשות ועוד ועוד. אז לפני שאתם מודים לירקות, הודו קודם לשומן שגרם להם להיספג.

חשיבות פעילות גופנית, פעילות בכלל:
פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד מהרפואה המונעת. הוכחה כיעילה במיוחד לשיפור איכות החיים. הפעילות תורמת לבריאות בכל מצב מיוחד במקרים של: השמנה, יתר לחץ דם, סוכרת, כאבי גב, ועייפות. במחלות כרוניות כמו מחלת לב וכלי דם, מחלת ריאה כרונית, או ירידה בתפקוד בעקבות אשפוז, ניתוח או שכיבה ממושכת. מחקרים מראים שפעילות גופנית מפחיתה נפילות ופגיעות בינוניות במבוגרים.

כמו כן, מגמישה את העורקים ומפחיתה סיכון להתקשות העורקים. בפעילות ברמה בינונית משתפרת היכולת האירובית, יורד לחץ הדם הסיסטולי, פוחתת הסכנה למחלת לב, יורדת רמת הכולסטרול בדם, פוחתת ירידה בצפיפות העצם, עולה רמת האנרגיה. פעילות עוזרת בהפחתת לחצים, מתחים ודיכאון, משפרת יכולת הרדמות ואיכות השינה, משפרת דימוי גוף ודימוי עצמי, בולמת ירידה בעצמאות ובכושר הקוגניטיבי. הפעילות שורפת קלוריות ומסייעת בירידה במשקל. כל אלו הן מחלות שנוצרות מפחמימות.

פאולה ניובי פרייזר היא דוגמא טובה לאלופה בלתי מעורערת שעשתה את כל התחרויות שלה על קטוגניות. זכתה 8 פעמיים ברציפות באיש הברזל הוואי, וגם 24 פעמיים בין השנים 1986 ועד 2002 ויש עוד...

ספורטאי הסיבולת, מרתונים, איש ברזל ועוד, למדו ששימוש בקיטונים כדלק ושיפור ביצועיים הוא הדבר החדש בעולם הספורט האירובי והאנארובי כאחד. כמובן שספורטאי זה חייב לעבור התאמה לתזונה ותהליך הסתגלות.

 

דודי מרקוביץ

דודי מרקוביץ

מאמן כושר אישי וקבוצתי ויועץ תזונה
072-3264102

פרסום תגובה חדשה

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".

כל הזכויות שמורות © גליל עולה - אתר הספורט של הצפון
תכנות: SmartWebs  ♦  שיווק דיגיטלי: SOL Digital